Hoe gevaarlijk zijn Lithium-ion-accu’s?

Met enige regelmaat maakt de pers melding van lithium-ion-accu’s die spontaan in brand vliegen. Deze energie-efficiënte accu’s zijn steeds vaker te vinden in apparaten en voertuigen. Dat zou de kans op brand, ook binnen bedrijven, kunnen vergroten. Maar hoe groot is dat risico nu echt?

Onderscheid
BMD-adviseur Hans Schut: “In de eerste plaats moet er onderscheid gemaakt worden tussen de soorten accu’s. Er komen bijvoorbeeld steeds meer elektrische heftrucks, maar die bevatten in de meeste gevallen traditionele accu’s. Natuurlijk zijn er ook dan veiligheidseisen die in acht genomen moeten worden bij het opladen en het gebruik, oftewel ontladen, van deze accu’s. Over het algemeen genomen komen incidenten met deze accu’s echter zelden of nooit voor. De accu’s die spontaan ontbranden en daarmee de kranten halen, zijn vaak lithium-ion-accu’s. Deze accu’s zijn relatief nieuw. Omdat deze lekker compact zijn, worden ze steeds vaker toegepast bij bijvoorbeeld elektrische fietsen, auto’s en ook telefoons. Toepassing in de industrie kwam tot op heden nog weinig voor. Toch is het wel iets om rekening mee te houden en te controleren bij de aanschaf van nieuwe apparatuur of elektrische voertuigen. Nieuwe heftrucks, palletwagens en dergelijke worden tegenwoordig ook geleverd met lithium-ion accu’s.”

Spontaan ontbranden
De behuizing van deze lithium-ion-accu’s is vaak nauwsluitend en/of zit ingepakt in het apparaat. Hierdoor is de ventilatie minder en kan de warmte niet weg. Bij een beschadiging van het pakket of de bedrading of bij het gebruik van een verkeerde oplader, kan de accu  zodanig verhit raken dat deze spontaan ontbrandt. “Branden door accu’s van elektrische fietsen komen daardoor relatief wat vaker voor. Gebruikers zijn zich lang niet altijd bewust van de risico’s. Wanneer de accu in de volle zon staat te laden of wordt gebruikt, ontstaat het risico op oververhitting. Ook bij gebruik van fietstassen, of wanneer de accu wordt afgedekt met een jas of iets dergelijks, kunnen ze de warmte onvoldoende kwijt. Als er binnen uw bedrijf mensen zijn die elektrische fietsen gebruiken voor het woon-werk verkeer, is het wijs om hier even aandacht aan te schenken”, licht Hans toe.

Gelukkig heeft de ontwikkeling van lithium-ion-accu pakketten niet stil gestaan. Als antwoord op de verschillende accu branden worden de nieuwe pakketten tegenwoordig uitgerust met bewakings- en beveiligingselektronica, die ingrijpen als oververhitting dreigt.

Opslag
Hoewel lithium-ion-accu’s ADR 9 geclassificeerd zijn, zijn ze vrijgesteld van de PGS 15. Ze mogen dus in principe overal opgeslagen worden. Zolang de accu nieuw in het doosje zit, en voorzien is van een beschermkapje op de aansluitpunten, geeft dat zeker geen problemen. Voor de opgeladen reserve accu’s geldt hetzelfde.

Meer informatie
Hebt u vragen over het veilig toepassen van lithium-ion-accu’s, neem dan contact op met BMD-adviseur Hans Schut.