Inkoopbeleid energie lucratief: Timmermans transport & Logistics

Geschreven door Elise Kwakkebos op . Geplaatst in Ondernemers Uitgelicht

Zoals voor zovele bedrijven is voor Timmermans tranpsort & Logistics elke kostenbesparing een welkome. Een presentatie van BMD Advies Zuid-Nederland over energie-inkoop was een eye-opener voor manager inkoop en KAM Ben Kuijl. Het bedrijf moest in augustus 2008 een nieuw energiecontract afsluiten, terwijl de energieprijzen op dat moment torenhoog waren. Toch slaagde BMD-energiespecialist Jeroen Koijen een gunstig contract af te sluiten.

Besparing van ruim 25 procent
Timmermans transport & logistics is wat je noemt een grootverbruiker van energie. De opslaglocaties in Diessen en Etten-Leur, samen ruim 65.000 m2, zijn goed voor een jaarlijks verbruik van 1.024.000 kWh. Manager inkoop en KAM Ben Kuijl: “Wij waren klant bij BMD Advies vanwege een vraag in het verleden over de opslag van spuitbussen. Jeroen Koijen gaf tijdens een bijeenkomst Wet- en regelgeving een presentatie over beheersing van energiekosten door inkoop. Dat was voor mij een absolute eye-opener: energie is ook voor Timmermans een grote kostenplaats. In het verleden hadden wij een contract bij Essent dat gewoontegetrouw steeds verlengd werd. Toen Jeroen in juli belde was dat eigenlijk exact op het juiste moment, omdat ons contract in augustus 2008 af zou lopen.” Al belde BMD-adviseur Jeroen Koijen voor Timmermans op tijd, voor energie-inkoop was het eigenlijk een heel slecht moment, omdat de energieprijzen in juli tot een recordhoogte waren gestegen. Hoewel verwacht werd dat de energieprijzen weer zouden dalen, kon Timmermans daar niet op wachten. Deze situatie vroeg om een creatieve en snelle oplossing. Omdat de ‘gewone’ energieleveranciers geen goed aanbod konden doen, zocht Jeroen Koijen contact met een aantal inkoopcollectieven. Uiteindelijk slaagde hij er in een contract af te sluiten waardoor Timmermans nu ruim 25 procent bespaart op de energiekosten.

timmermans-luchtfoto-diessen_art

Het terrein van Timmermans transport & logistics

Ondoorzichtige markt
Het inkopen van energie is een vak apart, de energiemarkt is er sinds de liberalisering niet overzichtelijker op geworden: “Vroeger deed een ondernemer zaken met alleen het energiebedrijf. Nu heeft een bedrijf met minimaal drie partijen te maken: de netwerkbeheerder, het meet- en het leveringsbedrijf. Wanneer er voor gas en elektriciteit met verschillende leveranciers of netwerkbeheerders zaken wordt gedaan, wordt het nog onoverzichtelijker. Ook de wet- en regelgeving maakt de energiemarkt extra complex. Naast de regels voor de energiemarkt zijn ook fiscale regelingen, zoals energiebelasting, van toepassing. Het komt nog wel eens voor dat de wet- en regelgeving mogelijkheden biedt voor kostenbesparing. Gek genoeg attenderen energieleveranciers hun klanten daar niet op, wij doen dat uiteraard wel,” zegt Jeroen Koijen, adviseur bij BMD Advies. Daarnaast is het van groot belang om inzicht te hebben in het verbruik. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een hoge piekbelasting, dat wil zeggen dat er op een bepaald moment van de dag veel meer energie wordt gebruikt dan gemiddeld, moet eerst onderzocht worden wat de oorzaak daarvan is. Koijen: “Er wordt bij een energiecontract namelijk niet alleen gekeken naar het totale verbruik, maar ook naar de capaciteit die nodig is om die piek op te kunnen vangen. Dat kan een heel ongunstig contract tot gevolg hebben. Waar mogelijk zullen we die energieafname beter proberen te verspreiden en kunnen we een beter contract afsluiten.”

Preventieve maatregelen
Ook bij Timmermans transport & logistics werd het verbruiksgedrag in kaart gebracht. Ben Kuijl: “Dat gaf zoveel inzicht, dat we nu zelfs wekelijks meten en kunnen sturen op het energieverbruik. Zo moesten we in de zomermaanden een aantal weken 24-uursdiensten draaien. Nu zien we wat dat voor gevolgen heeft voor de energiekosten. De magazijnen zijn alleen verwarmd als dit noodzakelijk is, de energiekosten worden dan ook met name veroorzaakt door de verlichting, al wordt natuurlijk ook het gasverbruik meegenomen in de wekelijkse rapportage.

Daarom zijn we aan het onderzoeken wat we aan preventieve maatregelen kunnen treffen. In Etten-Leur hebben we al speciale lichtschakelaars, die de lichtsterkte aanpassen aan de behoefte. Dat levert een enorme besparing op. Ook loopt er op dit moment een proef met een andere soort verlichting, die met dezelfde lichtsterkte zuiniger in het gebruik moet zijn. Als het om dat soort zaken gaat, geloof ik niet zomaar in de mooie verkooppraatjes, maar wil ik het zelf ondervinden.” Ook het gedrag van de medewerkers is van groot belang. Ze moeten beseffen wat het betekent als je het licht op zo’n grote oppervlakte laat branden. Ben Kuijl spreekt ze daar dan ook op aan: “Ze keken wel eens vreemd op als ik veronderstelde dat ze thuis een enorme energierekening moesten hebben, vanwege het licht dat altijd aanstond. ‘Hoezo, thuis laat ik het licht niet branden’, was dan de reactie. Ik merk dat het bewustwordingsproces nu op gang gebracht is.”

Bij energiebesparing is niet alleen naar de verlichting gekeken, ook andere verbruikers zijn onder de loep genomen: “Onze elektrische heftrucks worden opgeladen aan hoogfrequentladers. Deze laadtechniek is efficiënter, beter regelbaar en verlengt daarmee de levensduur van de batterij. Daarnaast besparen we met deze hoogfrequentladers aanzienlijk op stroomverbruik en onderhoud en zijn ze veel stiller en schoner. Omdat in Etten-Leur veel lichte materialen als golfkarton opgeslagen worden, hebben we daar de vorken van de heftrucks vervangen door reachvorken. Nu kunnen ze daar drie keer zoveel mee oppikken. Omdat de hallen zo groot zijn en er dus flinke afstanden afgelegd moeten worden, levert dat een forse besparing op. In Diessen lukt dat helaas niet, omdat daar veel meubels opgeslagen worden. Die zijn veel te zwaar voor zo’n maatregel,” licht Kuijl toe.

Nu inkopen voor 2010
Stonden de energieprijzen een half jaar geleden nog historisch hoog, inmiddels zijn ze dusdanig gekelderd dat het een goed moment is om energie in te kopen. Veel bedrijven komen echter pas in actie als het energiecontract bijna afloopt. BMD-adviseur Jeroen Koijen raadt dat af: “Als je zolang wacht, ben je afhankelijk van de op dat moment geldende energieprijzen. Het is echter mogelijk om nu al een contract af te sluiten voor 2010 of nog verder. Nu de prijzen zover gedaald zijn, is het verstandig om daar gebruik van te maken. Een paar cent per kilowatt uur minder kan voor een bedrijf een besparing van tienduizenden euro’s betekenen.” Ook Ben Kuijl van Timmermans transport & logistics kan dat inmiddels beamen: “Jeroen is voor ons al bezig met de contracten voor 2010”.

Wilt u meer weten over de beheersing van uw energiekosten? Neem dan contact op met de huidige energiespecialisten Mattie Harks of Frank von Reeken, telefoonnummer (013) 8000 300. Uiteraard kunt u ook contact opnemen met uw eigen BMD-adviseur.

Aangesloten bij:

fedec-logo_klein(2)

 

 

BMD Nieuwsbrief, maart 2009

Trackback van jouw site.